Accountancy

U kunt gebruik maken van onderstaand filter:

Vaktechnische Bijeenkomsten (VTB’s)

Extendum organiseert elk jaar 4 Vaktechnische Bijeenkomsten op diverse locaties in het land. In de bijeenkomsten komen diverse actuele onderwerpen aan bod. Per kwartaal worden steeds 2 deelgebieden belicht. Zo mist u vakinhoudelijk niets en blijft u optimaal geïnformeerd over zaken die voor u en uw klanten belangrijk zijn.

De bijeenkomsten zijn praktisch en direct toepasbaar. U heeft tevens de gelegenheid om samen met de overige deelnemers en docenten van gedachten te wisselen in een professionele leeromgeving.

   

Inhaalmogelijkheid verplicht PE-onderwerp 2021: Continuïteit

Het NBA-bestuur heeft in 2021 alle openbare accountants die werkzaamheden verrichten ten behoeve van wettelijke en/of vrijwillige jaarrekeningcontroles de verplichting opgelegd een geaccrediteerde cursus over Continuïteit te volgen.

Gebleken is dat nog niet alle accountants invulling hebben kunnen geven aan deze verplichting. De NBA biedt conform de PE-regelgeving leden een herstelmogelijkheid. Hierdoor heeft het bestuur van de NBA deze groep accountants een inhaaltermijn tot en met 31 maart 2022 geboden.

   

Webinar Aangifte Inkomstenbelasting (IB) en Vennootschapsbelasting (Vpb) 2021

Een jaarlijks terugkerende routine: de aangifte IB alsmede de Vpb en winst uit onderneming. Waar zitten de wijzigingen ten opzichte van 2020 en wat zijn de controle items/aandachtspunten van de belastingdienst? In deze praktische cursus zullen deze onderwerpen aan de hand van vragen in een aangifteprogramma en concrete praktijkvoorbeelden worden behandeld.

   

Grip op uw accountantskantoor met kengetallen

Met 6 kengetallen en een heldere eenduidige structuur krijgt u binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op uw kantoor en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen niet paraat heeft hoeveel declarabele uren een medewerker moet maken om de rendementsdoelstelling te halen. Evenmin is er voldoende inzicht in de impact van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat.

   

Grip op de onderneming door middel van kengetallen

Met 6 kengetallen die het resultaat bepalen en een heldere eenduidige structuur geeft u uw klant binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op zijn onderneming en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen onvoldoende inzicht heeft in de kostprijs bij hun klanten en niet kan aangeven wat de impact is van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat. Daarnaast blijkt dat veel accountants het moeilijk vinden om hun adviesrol hierin concreet vorm te geven.

   

Webinar; Bijpraatsessie Wwft

Medewerkers van accountantskantoren informeren over de inhoud van de WWFT en over de meest actuele wijzigingen.

   

Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid

Introductie nieuwe regels op het gebied van De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en de gevolgen daarvan voor de aansprakelijkheid in het algemeen en voor de betrokken bestuurders in het bijzonder.

   

Novak | Juridische (af) splitsing en bedrijfsfusie

Tijdens deze cursus krijg je inzicht in de verschillende fiscale reorganisatiefaciliteiten, zoals de aandelenfusie, bedrijfsfusie en de juridische (af)splitsing; waarbij we meer accent leggen op de bedrijfsfusie- en splitsingsfaciliteit.

Met behulp van de juridische splitsingsfaciliteit is het bijvoorbeeld mogelijk om vastgoed onder te brengen in een tussenholding. Daarbij hoeft het af te splitsen vermogen namelijk geen (zelfstandig onderdeel van een) onderneming te vormen. We gaan dieper in op het splitsingstraject en behandelen de twee basisvormen van de juridische splitsing: de zuivere splitsing en de afsplitsing. Daarnaast zullen we stilstaan bij de holdingstructuur en actuele ontwikkelingen rondom de fiscale behandeling van de juridische (af)splitsing.

Doelen

  • Je krijgt inzicht in de verschillende reorganisatiefaciliteiten voor het realiseren van een holdingstructuur;
  • Je krijgt inzicht in de bedrijfsfusiefaciliteit;
  • Je krijgt inzicht in de juridische en fiscale aspecten van een juridische (af)splitsing;
  • Je bent in staat te bepalen welke vorm van juridische splitsing de voorkeur heeft;
  • Je bent in staat te adviseren over de juridische (af)splitsing.

Onderwerpen cursus

  • Algemene aspecten bij het realiseren van een holdingstructuur.
  • De verschillende reorganisatiefaciliteiten bij het creëren van een holdingstructuur.
  • Verschijningsvormen en algemene kenmerken van de verschillende reorganisatiefaciliteiten.
  • De termijnen, de inbrengbeschrijving, het opstellen van een splitsingsvoorstel, deponering en de
    notariële akte.
  • Fiscaliteit zoals inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting en overdrachtsbelasting.
  • Valkuilen.

Tarief/Tarieven

  • € 265,50
    Cursus voor Novak Plus-leden (excl. btw)
  • € 295,00
    Cursus voor Novak-leden (excl. btw)
  • € 350,00
    Cursus voor niet Novak-leden (excl. btw)

Data en locaties

Smartphone gebruikers: Gehele tabel scrollbaar

DatumLocatie
Maandag 12 september 2022Vianen
Maandag 28 november 2022Vianen

Tijd

Van 09.00 – 13.00 uur

Docent

mr. R.A.P. (Richard) Ooijevaar

Inhouse

Het is ook mogelijk deze cursus eventueel inhouse te organiseren bij u op kantoor. Neem hiervoor contact met ons op via n.dewaal@novak.nl

iOS touchscreen gebruikers: Voor delen 2 keer tikken

                              

Novak | Actualiteiten Verslaggeving

Externe verslaggeving is de kern van de rol van de accountant. Kennis hiervan is noodzakelijk voor een goede beroepsuitoefening. In deze cursus komen verschillende onderwerpen aan bod die relevant zijn voor de jaarrekening van het MKB.

Novak | Efficiënt en risicogericht samenstellen

Met risicogericht samenstellen valt veel winst te behalen. Door klantkennis gerichter in te zetten bij de risicoanalyse verhoogt u de kwaliteit en u boekt daarnaast tijdswinst. Om een goede risico-inventarisatie te managen is klantkennis essentieel!

Novak | Online bijeenkomst: PE-plan

Op 1 januari 2021 is de nieuwe PE-regeling ingegaan. Geen 40 PE-punten meer, maar een persoonlijk PE-portfolio is nu de basis voor de ontwikkeling van accountants. Waar eerst het kwantitatieve aspect dominant was, ligt in de nieuwe systematiek de nadruk op het kwalitatieve aspect.

Opfriswebinar Oproepkrachten

Sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht. En nu heeft de SER ook een adviesrapport uitgebracht waar oproepcontracten helemaal worden afgeschaft. Al met al is er veel beweging.

      

Cao en Bedrijfstakpensioenfondsen

Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Een werkgever is er niet altijd van op de hoogte als hij voor het eerst een werknemer aanneemt. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte. Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk.

      

LinkedIn: Personal branding & Meer klanten

Deze cursus bestaat uit het ochtendprogramma ‘Aan de slag met uw LinkedIn profiel voor de financiële professional’ voor beginners en het middagprogramma ‘Zakelijk meer rendement uit LinkedIn voor de financiële professional’ voor gevorderden. U kunt ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, alleen het middagprogramma of beide.

Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)

De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.

Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.

      

Kantoortoetsing; puntjes op de i!

De toetsingen 2022 namens de Raad voor Toezicht zijn inmiddels aangekondigd. Om u te ondersteunen in de voorbereiding daarop hebben wij meerdere cursussen gepland. In deze cursussen zullen wij u bijpraten over de toetsdag. Waar letten de toetsers op en hoe beoordelen zij uw dossiers? Het gaat er om dat we gezamenlijk de “Puntjes op de i” zetten. Waardoor u de toetsdag met vertrouwen tegemoet kunt zien.

   

Webinar NOW Afrekening

Vanaf woensdag 7 oktober jl. kunnen de aanvragen voor de vaststelling van de NOW 1 subsidie worden ingediend. Veel accountants zullen bij het opstellen van deze aanvraag betrokken zijn. Het ministerie van SZW en de NBA hebben een accountantsprotocol en voorbeeldverklaringen verstrekt.

Wij hebben die inmiddels vertaald in praktische werkprogramma’s. Hierdoor is het mogelijk dat u uw klanten op een efficiënte en effectieve manier bijstaat bij het verzorgen van de aanvraag tot afrekening. Om u te ondersteunen verzorgen Dick Lokerse AA en Guus de Vries RA een webinar waarbij vooral aandacht is voor een praktische benadering.

   

Beoordelingsopdrachten COS 2400

Voor de beoordeling van financiële overzichten past u als accountant standaard 2400 toe. Deze standaard is van toepassing en kent een aantal verplichte onderdelen zoals opdrachtaanvaarding, materialiteit en cijferanalyses. In deze cursus staan we stil bij de meest recente wijzigingen maar krijgt ook de standaard als  geheel aandacht. 

Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze assurance opdrachten uitvoert?

Jaarrekening op fiscale grondslag

Sinds boekjaar 2007 is het mogelijk om voor kleinere rechtspersonen de ‘formele’ jaarrekening op fiscale grondslag op te stellen. In de praktijk blijkt menigeen te worstelen met een duidelijke splitsing tussen fiscale en commerciële waarderingsgrondslagen.

In deze cursus staan we in ieder geval stil bij relevante RJ Uitingen en de meest recente wijzigingen in de RJ Handreikingen bij de toepassing van fiscale waarderingsgrondslagen door microrechtspersonen en kleine rechtspersonen. Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze opdrachten uitvoert?

4400N-opdrachten; de rapporten van feitelijke bevindingen

Voor het uitvoeren van opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden past u als accountant Standaard 4400N toe. Deze standaard is van toepassing en kent een aantal verplichte onderdelen zoals opdrachtaanvaarding, documentatie en de rapportage.

In deze cursus staan we stil bij de meest recente wijzigingen maar krijgt ook de Standaard als geheel aandacht. Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze opdrachten uitvoert?

WAB Praktisch; puntjes op de i!

Vanaf 1 januari 2020 krijgen u en uw klanten te maken met nieuwe regels voor ontslag, flexwerk en het stelsel voor de WW-premie. Tijdens onze WAB cursus zijn wij dieper ingegaan op de 6 Kern-onderdelen; Oproepcontracten, Ketenregeling, Premiedifferentiatie Payrollmedewerkers, Ontslag en transitievergoeding. In deze bijeenkomst gaan wij de puntjes op de i zetten!

   

Verdiepingscursus Wwft

De Wwft neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd. De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren.

In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.

   

Verdiepingscursus NVKS

Per 1 januari 2018 is de NVKS (Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen) van kracht. De NVKS is van toepassing op de kwaliteitsbeheersing van alle accountantseenheden die NVKS opdrachten (assurance- of aan assurance verwante opdrachten) met uitzondering van wettelijke controles uitvoeren. Na deze verdiepingscursus weet u welke regelgeving geïmplementeerd moet worden vanaf 1 januari 2018 en welke acties u hiervoor moet ondernemen.

   

Externe Verslaggeving

De wet- en regelgeving omtrent de verslaggeving van rechtspersonen (BV’s, NV’s en commerciële stichtingen) is in  beweging.  De jaarverslaggeving is een wettelijk bepaald vereiste. Ondernemingen moeten hieraan voldoen. En het opstellen van een jaarrekening is het logische vervolg op het jaarlijks afsluiten van de administratie. De jaarrekening is een verantwoordingsinstrument waaraan veel eisen worden gesteld.

   

Praktijkcursus Aangifte inkomstenbelasting 2021

De aangiftesoftware is beschikbaar, de eerste aangiften inkomstenbelasting 2021 zijn gedaan, nog vele zullen volgen. In deze cursus bespreken we wat in 2021 anders is dan in 2020. Daarnaast wordt aandacht besteed aan problemen en lastige kwesties die in elke aangiftepraktijk aan de orde komen.

   

Bedrijfseconomisch ontslag, een goede voorbereiding loont!

De tijden blijven onzeker. De coronacrisis lijkt bezworen, maar daarmee komt ook een einde aan de steun- en herstelpakketten. Schulden kunnen zijn opgelopen en deze zullen op een of andere manier toch terugbetaald moeten worden. De hard stijgende energieprijzen en inflatie treffen ook de ondernemers. Daar bovenop is het ook nog oorlog in Oekraïne en gelden er internationale sancties. Voldoende ingrediënten om de geconfronteerd te worden met tegenvallende resultaten.

Dit kan leiden tot het onvermijdelijke besluit om personeel te laten afvloeien, of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.