Accountancy

Vaktechnische Bijeenkomsten (VTB’s)

Extendum organiseert elk jaar 4 Vaktechnische Bijeenkomsten op diverse locaties in het land. In de bijeenkomsten komen diverse actuele onderwerpen aan bod. Per kwartaal worden steeds 2 deelgebieden belicht. Zo mist u vakinhoudelijk niets en blijft u optimaal geïnformeerd over zaken die voor u en uw klanten belangrijk zijn.

De bijeenkomsten zijn praktisch en direct toepasbaar. U heeft tevens de gelegenheid om samen met de overige deelnemers en docenten van gedachten te wisselen in een professionele leeromgeving.

Webinar Artificial Intelligence (AI)

De ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) gaat zo snel dat deze intussen een volwassen status heeft gekregen en toepasbaar is voor kleinere organisaties. Bedrijven gaan niet direct verdwijnen door AI, maar bedrijven die AI gebruiken gaan wel veel efficiënter werken en daardoor ook in de gelegenheid komen om werk over te nemen van bedrijven die geen AI gebruiken en daardoor handen tekort komen.

In dit webinar Artificial Intelligence leert u wat de huidige stand van zaken is m.b.t. deze technologie, wat de impact is voor u en hoe u deze zelf in kan zetten.

Training basiskennis Wwft
(Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme)

In deze bijeenkomst worden medewerkers die starten op een accountantskantoor geïnformeerd over het bestaan, de inhoud en de invloed van de Wwft op hun werkzaamheden.

Over cao’s en bedrijfstakpensioenfondsen; weet ervan

Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever toch volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF).

Een werkgever is hier niet altijd van op de hoogte. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans wel van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte. Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk. En met name over de risico’s wanneer een cao of BPF verkeerd wordt geïnterpreteerd. En wat is daarbij de rol van de accountant en de salarisadministrateur?

Kortom: deze cursus is een must voor iedereen die met een cao of bpf te maken heeft!

(Lunch)webinar Turboliquidatie; de nieuwe wet

Op 15 november is de wet op de turboliquidatie gewijzigd. Dit brengt extra verplichtingen met zich mee. In 2 uur praten wij u bij over de consequenties van deze wetswijziging en de toepasbaarheid in de praktijk.

NBA verplicht PE-onderwerp 2023-2024: Duurzaamheid

In deze cursus staan wij stil bij het onderwerp Duurzaamheid en meer specifiek de Europese en Nederlandse regelgeving op dit gebied en mogelijkheden voor verduurzaming van bedrijfsprocessen. In deze cursus worden de EU-richtlijn duurzaamheidsrapportering ondernemingen en diverse overheidsregelingen behandeld die de verduurzaming van ondernemingen stimuleren. Naast de theorie wordt aan de hand van praktijkvoorbeelden besproken hoe bedrijfsprocessen te verduurzamen.

Due Diligence

Er komt een moment voor elke ondernemer dat hij zijn bedrijf overdraagt aan een opvolger of een andere onderneming. Een ingrijpend moment na een soms ingewikkeld en vaak ook emotioneel proces. De adviseur van de ondernemer is veelal de accountant of de fiscalist. Hij zal de ondernemer door het proces begeleiden en adviseren.

Controle van productieverantwoording Wmo en Jeugdwet

In deze cursus wordt u bijgepraat op welke wijze een controleopdracht van de productieverantwoording Wmo en Jeugdwet kan worden uitgevoerd in overeenstemming met de regelgeving en het van toepassing zijnde accountantsprotocol.

Wtva webinar:
Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden;
een jaar na de invoering van de wet

Op 1 augustus 2022 is de Wet implementatie richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking getreden. Er liggen al weer plannen om nog meer zekerheid te bieden aan flexibele contracten.

Training beginnend assistent-accountant

In deze bijeenkomst worden beginnende assistent-accountants geïnformeerd over de basisbeginselen van de werkzaamheden op een accountantskantoor.

Training assistent-accountants

In deze bijeenkomst worden assistent-accountants werkzaam in de samenstelpraktijk geïnformeerd over (risicogericht) samenstellen en de bijbehorende externe verslaggeving.

Webinar Pensioenwet; en de gevolgen bij een fusie bedrijfsovername voor een pensioenregeling

Pensioen is geen eenvoudige zaak bij een bedrijfsovername. De hoofdregel is dat bij overgang van onderneming de pensioenregeling van de overdragende onderneming mee over gaat. Echter op deze hoofdregel zijn een aantal belangrijke uitzonderingen. Met name door de komst van de nieuwe Pensioenwet per 1 juli 2023 zijn de gevolgen (wellicht) nog groter.

Webinar Fiscale lijfrente regime’s door de jaren heen

Na het volgen van dit webinar bent u op de hoogte van alle fiscale lijfrente regime’s en krijgt u tips en trucs waardoor u op een andere manier een gesprekspartner kunt zijn voor uw relatie.

Bedrijfswaardering: de verdieping

Het waarderen van ondernemingen komt veelvuldig voor in de accountantspraktijk, zowel bij overdracht aan derden als binnen de familie of aan werknemers. Maar ook bij echtscheidingen en andere vermogensrechtelijke vorderingen en bij overlijden kan de bedrijfswaardering een rol spelen.

De waardebepaling wordt gebruikt door diverse partijen. Naast de direct betrokkenen, kunnen ook financiers en de belastingdienst gebruik maken van de rapportage. Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters daarbij steeds vaker de Discounted Cash Flow (DCF)-methode hanteren. Ook de Belastingdienst richt zich bij waarderingsvraagstukken meer en meer op de DCF-methode.

4400 Opdrachten

In deze cursus wordt u bijgepraat op welke wijze een 4400 opdracht in overeenstemming met de regelgeving dient te worden uitgevoerd.

Voor het uitvoeren van opdrachten tot het verrichten van overeengekomen specifieke werkzaamheden past u als accountant de Standaard 4400 toe. Deze standaard kent een aantal verplichte onderdelen zoals opdrachtaanvaarding, documentatie en de rapportage.

In deze cursus staan wij stil bij de meest recente wijzigingen maar krijgt ook de Standaard als geheel aandacht. Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze opdrachten uitvoert?

Webinar aangifte Inkomstenbelasting (IB) en Vennootschapsbelasting (Vpb) 2023

Een jaarlijks terugkerende routine: de aangifte IB alsmede de Vpb. Een belangrijk onderdeel van deze aangifte wordt gevormd door de winst uit onderneming, maar ook privé aangelegenheden vragen aandacht. Jaarlijks worden de nodige wijzigen aangebracht in wetgeving en komt er nieuwe jurisprudentie.

Bij de start van de nieuwe aangifteronde komt dan ook de vraag op waar de wijzigingen zitten ten opzichte van het voorgaande jaar (I.c. 2022) en wat zijn de controle items/aandachtspunten van de Belastingdienst? In deze praktische cursus zullen deze onderwerpen aan de hand van vragen in een aangifteprogramma en concrete praktijkvoorbeelden worden behandeld.

Leidinggeven; een vak apart!

Heb je het idee dat jij steeds overal achteraan moet? En dat jouw werknemers niet oppakken wat je van hun verwacht? Jij wilt medewerkers die zelfstandig werken aan het realiseren van doelen van het/jouw bedrijf. Met als eindresultaat een team dat samenwerkt om iedere dag te werken aan hoe het beter kan voor de klant. Een team dat bereid is om net die extra stap te zetten voor je bedrijf.

Want dan hoef jij er als leidinggevende of ondernemer namelijk niet continu bovenop te blijven zitten. Je bent dan bezig om je medewerkers te stimuleren, in plaats van te controleren. Als je hier aandacht aan geeft zorg je voor structuur en focus. Enerzijds voor jezelf, maar bovenal ook voor je medewerkers. Wil je weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?

Internationaal adviseren in het MKB (deel 1)

In deel 1 ligt de focus op de directe belastingen (inkomsten- en vennootschapsbelasting).

Leer hoe u uw klanten effectief kunt begeleiden door het complexe fiscale landschap dat gepaard gaat met hun internationale activiteiten. We zullen door middel van de theorie en praktijkcasussen ingaan op de hoofdlijnen van het internationale belastingrecht. Hiermee kunt u beter herkennen wanneer aanvullend onderzoek of advies nodig is.

Internationaal adviseren in het MKB (deel 2)

In deel 2 herhalen we in vogelvlucht de onderwerpen uit deel 1. Vervolgens gaan we in op transfer pricing, btw bij afstandsverkopen en grensoverschrijdend (thuis)werken.

Leer hoe u uw klanten effectief kunt begeleiden door het complexe fiscale landschap dat gepaard gaat met hun internationale activiteiten. We zullen door middel van de theorie en praktijkcasussen ingaan op de hoofdlijnen van het internationale belastingrecht. Hiermee kunt u beter herkennen wanneer aanvullend onderzoek of advies nodig is.

Opfriswebinar Oproepkrachten

De oproepovereenkomst is een erg populair arbeidscontract. Echter sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld.

De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht. En recentelijk is er een concept wetsvoorstel in consultatie geweest. Het huidige kabinet wil de oproepcontracten helemaal afschaffen en overgaan tot een kwartaalurencontract. Totdat er een nieuwe wet in werkingtreding zal de oproepovereenkomst onverkort populair blijven bij werkgevers.

Al met al is er veel aan de hand en moeten werkgevers goed op de hoogte blijven van wat wel en niet kan bij het aanstellen van oproepkrachten.

Fiscaliteit van de eigen woning

Deel 1 in de ochtend:
Alle eigenaren van de ruim 4 miljoen koopwoningen die Nederland telt ondervinden vroeger of later de gevolgen van de steeds complexer geworden eigenwoningregeling in de inkomstenbelasting. Zonder een gedegen advies vooraf kunnen belangrijke beslissingen bij de aankoop, de verkoop of de verbouwing van een eigen woning nauwelijks verantwoord worden genomen. De daaropvolgende aangifte inkomstenbelasting over dat jaar is evenmin eenvoudig. Zowel de adviseur als de opsteller van de aangifte adviseur moeten daarom goed op de hoogte zijn van de steeds veranderende regels rond de vormgeving van de eigenwoninglening, de eigenwoningreserve, het fiscale partnerschap, overgangsregelingen en de aftrekbeperkingen en -mogelijkheden voor ondernemers met een werkruimte aan of in huis.

Deel 2 in de middag:
Gemeenschappelijk eigendom van een eigen woning komt in verschillende vormen voor. Het is zeker niet beperkt tot zij die met elkaar gehuwd zijn. De toepassing van de fiscale regels is bij gemeenschappelijk eigendom zijn niet altijd eenvoudig.

Inhaalmogelijkheid verplicht PE-onderwerp 2021: Continuïteit

Het NBA-bestuur heeft in 2021 alle openbare accountants die werkzaamheden verrichten ten behoeve van wettelijke en/of vrijwillige jaarrekeningcontroles de verplichting opgelegd een geaccrediteerde cursus over Continuïteit te volgen.

Gebleken is dat nog niet alle accountants invulling hebben kunnen geven aan deze verplichting. De NBA biedt conform de PE-regelgeving leden een herstelmogelijkheid. Hierdoor heeft het bestuur van de NBA deze groep accountants een inhaaltermijn tot en met 31 maart 2022 geboden.

Van continuïteit naar discontinuïteit

Economen verwachten dat de hoge inflatie en de stijgende rente die zwaar op de Nederlandse economie drukken, zullen leiden tot een kortdurende recessie. Veel ondernemingen hebben het niet gemakkelijk: de energie- en grondstofkosten zijn enorm gestegen, er is een personeelstekort en veel ondernemingen hebben nog terugbetalingsverplichtingen voor belastingen en/of subsidies. Mede hierdoor stijgen de faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.

Erven en schenken; fiscaal bezien

Vermogen dat door een erflater wordt nagelaten gaat, al dan niet op basis van door de erflater in een testament opgenomen wensen, in eigendom over op de erfgenamen. Deze overgang heeft, naast mogelijke heffing van erfbelasting, ook gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting. Op deze gevolgen kan worden geanticipeerd door tijdens leven al een schenking te doen.

Grip op uw accountantskantoor met kengetallen

Met 6 kengetallen en een heldere eenduidige structuur krijgt u binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op uw kantoor en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen niet paraat heeft hoeveel declarabele uren een medewerker moet maken om de rendementsdoelstelling te halen. Evenmin is er voldoende inzicht in de impact van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat.

Bedrijfsfinanciering
Alles wat u moet weten voor een succesvolle financieringsaanvraag

Bij de cursus Bedrijfsfinanciering wordt de theorie gestaafd aan (anonieme) casussen die door de cursisten zelf zijn ingebracht. Aan de hand hiervan wordt de beoordeling, de rapportage en het financieringsproces behandeld.

Grip op de onderneming door middel van kengetallen

Met 6 kengetallen die het resultaat bepalen en een heldere eenduidige structuur geeft u uw klant binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op zijn onderneming en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen onvoldoende inzicht heeft in de kostprijs bij hun klanten en niet kan aangeven wat de impact is van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat. Daarnaast blijkt dat veel accountants het moeilijk vinden om hun adviesrol hierin concreet vorm te geven.

Webinar; bijpraatsessie Wwft

Medewerkers van accountantskantoren informeren over de inhoud van de Wwft en over de meest actuele wijzigingen.

Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid

Introductie nieuwe regels op het gebied van De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en de gevolgen daarvan voor de aansprakelijkheid in het algemeen en voor de betrokken bestuurders in het bijzonder.

LinkedIn: Personal branding & Meer klanten

Deze cursus bestaat uit het ochtendprogramma ‘Aan de slag met uw LinkedIn profiel voor de financiële professional’ voor beginners en het middagprogramma ‘Zakelijk meer rendement uit LinkedIn voor de financiële professional’ voor gevorderden. U kunt ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, alleen het middagprogramma of beide.

Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)

De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.

Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.

Kantoortoetsing; puntjes op de i!

De toetsingen 2023 namens de Raad voor Toezicht zijn inmiddels aangekondigd. Om u te ondersteunen in de voorbereiding daarop hebben wij meerdere cursussen gepland. In deze cursussen zullen wij u bijpraten over de toetsingsdag. Waar letten de toetsers op en hoe beoordelen zij uw dossiers? Het gaat er om dat we gezamenlijk de “Puntjes op de i” zetten. Waardoor u de toetsingsdag met vertrouwen tegemoet kunt zien.

Webinar NOW Afrekening

Vanaf woensdag 7 oktober jl. kunnen de aanvragen voor de vaststelling van de NOW 1 subsidie worden ingediend. Veel accountants zullen bij het opstellen van deze aanvraag betrokken zijn. Het ministerie van SZW en de NBA hebben een accountantsprotocol en voorbeeldverklaringen verstrekt.

Wij hebben die inmiddels vertaald in praktische werkprogramma’s. Hierdoor is het mogelijk dat u uw klanten op een efficiënte en effectieve manier bijstaat bij het verzorgen van de aanvraag tot afrekening. Om u te ondersteunen verzorgen Dick Lokerse AA en Guus de Vries RA een webinar waarbij vooral aandacht is voor een praktische benadering.

COS 2400 Beoordelingsopdrachten

Voor de beoordeling van financiële overzichten past u als accountant Standaard 2400 toe. Deze Standaard is van toepassing en kent een aantal verplichte onderdelen zoals opdrachtaanvaarding, materialiteit en cijferanalyses. In deze cursus staan wij stil bij de meest recente wijzigingen, maar krijgt ook de Standaard als geheel aandacht.

Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze assurance opdrachten uitvoert?

Jaarrekening op fiscale grondslag

Sinds boekjaar 2007 is het mogelijk om voor kleinere rechtspersonen de ‘formele’ jaarrekening op fiscale grondslag op te stellen. In de praktijk blijkt menigeen te worstelen met een duidelijke splitsing tussen fiscale en commerciële waarderingsgrondslagen.

In deze cursus staan we in ieder geval stil bij relevante RJ Uitingen en de meest recente wijzigingen in de RJ Handreikingen bij de toepassing van fiscale waarderingsgrondslagen door microrechtspersonen en kleine rechtspersonen. Wat zijn praktijkervaringen, aandachtspunten en wat betekent dat voor uw werkwijze als u deze opdrachten uitvoert?

WAB Praktisch; puntjes op de i!

Vanaf 1 januari 2020 krijgen u en uw klanten te maken met nieuwe regels voor ontslag, flexwerk en het stelsel voor de WW-premie. Tijdens onze WAB cursus zijn wij dieper ingegaan op de 6 Kern-onderdelen; Oproepcontracten, Ketenregeling, Premiedifferentiatie Payrollmedewerkers, Ontslag en transitievergoeding. In deze bijeenkomst gaan wij de puntjes op de i zetten!

Verdiepingscursus Wwft

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd.

De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren. In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.

Verdiepingscursus NVKS

Per 1 januari 2018 is de NVKS (Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen) van kracht. De NVKS is van toepassing op de kwaliteitsbeheersing van alle accountantseenheden die NVKS opdrachten (assurance- of aan assurance verwante opdrachten) met uitzondering van wettelijke controles uitvoeren. Na deze verdiepingscursus weet u welke regelgeving geïmplementeerd moet worden vanaf 1 januari 2018 en welke acties u hiervoor moet ondernemen.

Externe Verslaggeving

De wet- en regelgeving omtrent de verslaggeving van rechtspersonen (BV’s, NV’s en commerciële stichtingen) is in  beweging.  De jaarverslaggeving is een wettelijk bepaald vereiste. Ondernemingen moeten hieraan voldoen. En het opstellen van een jaarrekening is het logische vervolg op het jaarlijks afsluiten van de administratie. De jaarrekening is een verantwoordingsinstrument waaraan veel eisen worden gesteld.

Praktijkcursus Aangifte inkomstenbelasting 2022

Maakt de vooraf ingevulde aangifte (VIA) professionele hulp bij het opstellen van een aangifte inkomstenbelasting overbodig? Soms wel, en vaak ook niet. Er blijven genoeg valkuilen over. In deze cursus gaan we in op de veranderingen in 2022. Daarnaast wordt aandacht besteed aan problemen en lastige kwesties die in elke aangiftepraktijk aan de orde komen.

Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie; een goede voorbereiding loont!

Het aantal faillissementen stijgt, de fiscus vordert Corona schulden, personeelstekort, hoge energieprijzen etc. Veel ondernemingen hebben het hierdoor niet gemakkelijk. Veel werkgevers nemen hun kosten onder de loep en moeten wellicht nadenken over het laten afvloeien van personeel of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.

Dit zijn ingrijpende besluiten die goed moeten worden voorbereid en tijdig worden gestart zodat een faillissement mogelijk voorkomen kan worden. Het gevolg is dat u moet onderhandelen met uw werknemers óf u kunt kiezen voor een ontslagroute via het UWV. In de cursus ‘Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie’ gaan wij in op de verschillende procedures en brengen wij u op de hoogte van actualiteiten, zoals de nieuwe arbeidsmarkthervormingen, de WHOA en relevante jurisprudentie.