Juridisch
Vaktechnische Bijeenkomsten (VTB’s)
Extendum organiseert elk jaar 4 Vaktechnische Bijeenkomsten op diverse locaties in het land. In de bijeenkomsten komen diverse actuele onderwerpen aan bod. Per kwartaal worden steeds 2 deelgebieden belicht. Zo mist u vakinhoudelijk niets en blijft u optimaal geïnformeerd over zaken die voor u en uw klanten belangrijk zijn.
De bijeenkomsten zijn praktisch en direct toepasbaar. U heeft tevens de gelegenheid om samen met de overige deelnemers en docenten van gedachten te wisselen in een professionele leeromgeving.
Een zzp-er in dienst?
Is het verstandig om door te werken met een zelfstandige?
De kranten staan er vol van: vanaf 1 januari 2025 kun je misschien niet meer werken met zzp-ers. Als gevolg hiervan dat je, ook als zzp-er, niet meer zeker bent. Termen als handhavingsmoratorium, Deliveroo, modelovereenkomsten, VBAR vliegen je om de oren. Wat betekent het precies? Is er sprake van schijnzelfstandigheid? In sommige gevallen misschien wel, en in sommige misschien niet. Daar zit natuurlijk ook de moeilijkheid. Wanneer kun je doorgaan, en wanneer is het verstandig om de relatie aan te passen.
‘Ik doe niet aan cao’s’
Over cao’s en bedrijfstakpensioenfondsen
Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever toch volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Een werkgever is hier niet altijd van op de hoogte. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans wel van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte.
Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk. En met name over de risico’s wanneer een cao of BPF verkeerd wordt geïnterpreteerd. En wat is daarbij de rol van de accountant en de salarisadministrateur?
Kortom: deze cursus is een must voor iedereen die met een cao of bpf te maken heeft!
Webinar verzuim; ins en outs rondom een WIA-aanvraag
Naar aanleiding van het onlangs gepubliceerde artikel ‘Een loonsanctie gekregen van het UWV. Wat nu’ van Marlou Werkmeester, werkzaam bij Extendum als vertrouwenspersoon en adviseur arbo & verzuim, hebben wij besloten meer uitleg te geven over de regels en mogelijkheden via dit webinar.
Wanneer een zieke werknemer bijna 2 jaar ziek is (week 88), krijgt hij/zij een brief van het UWV over het aanvragen van een WIA-uitkering. U als werkgever bent verantwoordelijk voor de begeleiding en ondersteuning van uw werknemer bij deze WIA-aanvraag. U zal door het UWV op de hoogte gehouden worden van de beslissing en eventuele bezwaarmogelijkheden.
Webinar Artificial Intelligence (AI)
De ontwikkeling van Artificial Intelligence (AI) gaat zo snel dat deze intussen een volwassen status heeft gekregen en toepasbaar is voor kleinere organisaties. Bedrijven gaan niet direct verdwijnen door AI, maar bedrijven die AI gebruiken gaan wel veel efficiënter werken en daardoor ook in de gelegenheid komen om werk over te nemen van bedrijven die geen AI gebruiken en daardoor handen tekort komen.
In dit webinar Artificial Intelligence leert u wat de huidige stand van zaken is m.b.t. deze technologie, wat de impact is voor u en hoe u deze zelf in kan zetten.
(Lunch)webinar Turboliquidatie; de nieuwe wet
Op 15 november is de wet op de turboliquidatie gewijzigd. Dit brengt extra verplichtingen met zich mee. In 2 uur praten wij u bij over de consequenties van deze wetswijziging en de toepasbaarheid in de praktijk.
Wtva webinar:
Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden;
een jaar na de invoering van de wet
Op 1 augustus 2022 is de Wet implementatie richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden in werking getreden. Er liggen al weer plannen om nog meer zekerheid te bieden aan flexibele contracten.
Due Diligence
Er komt een moment voor elke ondernemer dat hij zijn bedrijf overdraagt aan een opvolger of een andere onderneming. Een ingrijpend moment na een soms ingewikkeld en vaak ook emotioneel proces. De adviseur van de ondernemer is veelal de accountant of de fiscalist. Hij zal de ondernemer door het proces begeleiden en adviseren.
Inhaalmogelijkheid verplicht PE-onderwerp 2021: Continuïteit
Het NBA-bestuur heeft in 2021 alle openbare accountants die werkzaamheden verrichten ten behoeve van wettelijke en/of vrijwillige jaarrekeningcontroles de verplichting opgelegd een geaccrediteerde cursus over Continuïteit te volgen.
Gebleken is dat nog niet alle accountants invulling hebben kunnen geven aan deze verplichting. De NBA biedt conform de PE-regelgeving leden een herstelmogelijkheid. Hierdoor heeft het bestuur van de NBA deze groep accountants een inhaaltermijn tot en met 31 maart 2022 geboden.
Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)
De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.
Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.
Verdiepingscursus Wwft
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd.
De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren. In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.
Webinar Pensioenwet; en de gevolgen bij een fusie bedrijfsovername voor een pensioenregeling
Pensioen is geen eenvoudige zaak bij een bedrijfsovername. De hoofdregel is dat bij overgang van onderneming de pensioenregeling van de overdragende onderneming mee over gaat. Echter op deze hoofdregel zijn een aantal belangrijke uitzonderingen. Met name door de komst van de nieuwe Pensioenwet per 1 juli 2023 zijn de gevolgen (wellicht) nog groter.
Webinar Fiscale lijfrente regime’s door de jaren heen
Na het volgen van dit webinar bent u op de hoogte van alle fiscale lijfrente regime’s en krijgt u tips en trucs waardoor u op een andere manier een gesprekspartner kunt zijn voor uw relatie.
Bedrijfswaardering: de verdieping
Het waarderen van ondernemingen komt veelvuldig voor in de accountantspraktijk, zowel bij overdracht aan derden als binnen de familie of aan werknemers. Maar ook bij echtscheidingen en andere vermogensrechtelijke vorderingen en bij overlijden kan de bedrijfswaardering een rol spelen.
De waardebepaling wordt gebruikt door diverse partijen. Naast de direct betrokkenen, kunnen ook financiers en de belastingdienst gebruik maken van de rapportage. Uit de jurisprudentie blijkt dat rechters daarbij steeds vaker de Discounted Cash Flow (DCF)-methode hanteren. Ook de Belastingdienst richt zich bij waarderingsvraagstukken meer en meer op de DCF-methode.
Leidinggeven; een vak apart!
Heb je het idee dat jij steeds overal achteraan moet? En dat jouw werknemers niet oppakken wat je van hun verwacht? Jij wilt medewerkers die zelfstandig werken aan het realiseren van doelen van het/jouw bedrijf. Met als eindresultaat een team dat samenwerkt om iedere dag te werken aan hoe het beter kan voor de klant. Een team dat bereid is om net die extra stap te zetten voor je bedrijf.
Want dan hoef jij er als leidinggevende of ondernemer namelijk niet continu bovenop te blijven zitten. Je bent dan bezig om je medewerkers te stimuleren, in plaats van te controleren. Als je hier aandacht aan geeft zorg je voor structuur en focus. Enerzijds voor jezelf, maar bovenal ook voor je medewerkers. Wil je weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?
Erven en schenken; fiscaal bezien
Vermogen dat door een erflater wordt nagelaten gaat, al dan niet op basis van door de erflater in een testament opgenomen wensen, in eigendom over op de erfgenamen. Deze overgang heeft, naast mogelijke heffing van erfbelasting, ook gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting. Op deze gevolgen kan worden geanticipeerd door tijdens leven al een schenking te doen.
Fiscaal advies bij grensoverschrijdend ondernemen
In een wereld die steeds verder globaliseert en digitaliseert wordt over de landsgrenzen heen gekeken. Ook Nederlandse MKB-ondernemers zijn daarom vaker actief op de internationale markt, bijvoorbeeld met een buitenlandse vestiging, een partnerschap, of een vakantiewoning in privé.
Als accountant of adviseur speelt u een cruciale rol bij het begeleiden van uw klanten in dit veranderende landschap. Bij het internationaal adviseren is het belangrijk dat u op de hoogte bent van fiscale wet- en regelgeving, maar ook dat u dit praktisch kunt toepassen en overbrengen zonder verzeild te raken in de details van deze uitgebreide wetgeving.
Daarom richten we ons in deze cursus op de hoofdzaken die een rol spelen bij grensoverschrijdend ondernemen in het MKB. We zullen hierbij ingaan op de aspecten die relevant zijn bij het bepalen van de fiscale woonplaats. Ook wordt gekeken naar situaties die belastingplicht in het buitenland kunnen veroorzaken. Centraal staat hierbij de fiscale ‘vaste inrichting’. Tot slot gaan we in op het voorkomen van dubbele belasting en de rol die belastingverdragen hierbij spelen.
Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid
Introductie nieuwe regels op het gebied van De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en de gevolgen daarvan voor de aansprakelijkheid in het algemeen en voor de betrokken bestuurders in het bijzonder.
Opfriswebinar Oproepkrachten
De oproepovereenkomst is een erg populair arbeidscontract. Echter sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht.
In maart is dit voorstel naar de Raad van State gestuurd. Het nieuwe kabinet lijkt ook door te willen gaan met de gedachte om de oproepcontracten helemaal afschaffen en over te gaan tot een kwartaalurencontract. Totdat er een nieuwe wet in werking zal treden zal de oproepovereenkomst onverkort populair blijven bij werkgevers. En misschien daarna ook nog. Al met al is er veel aan de hand en moeten werkgevers goed op de hoogte blijven van wat wel en niet kan bij het aanstellen van oproepkrachten.
Van continuïteit naar discontinuïteit
Economen verwachten dat de hoge inflatie en de stijgende rente die zwaar op de Nederlandse economie drukken, zullen leiden tot een kortdurende recessie. Veel ondernemingen hebben het niet gemakkelijk: de energie- en grondstofkosten zijn enorm gestegen, er is een personeelstekort en veel ondernemingen hebben nog terugbetalingsverplichtingen voor belastingen en/of subsidies. Mede hierdoor stijgen de faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.
Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie; een goede voorbereiding loont!
Het aantal faillissementen stijgt, de fiscus vordert Corona schulden, personeelstekort, hoge energieprijzen etc. Veel ondernemingen hebben het hierdoor niet gemakkelijk. Veel werkgevers nemen hun kosten onder de loep en moeten wellicht nadenken over het laten afvloeien van personeel of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.
Dit zijn ingrijpende besluiten die goed moeten worden voorbereid en tijdig worden gestart zodat een faillissement mogelijk voorkomen kan worden. Het gevolg is dat u moet onderhandelen met uw werknemers óf u kunt kiezen voor een ontslagroute via het UWV. In de cursus ‘Bedrijfseconomisch ontslag en reorganisatie’ gaan wij in op de verschillende procedures en brengen wij u op de hoogte van actualiteiten, zoals de nieuwe arbeidsmarkthervormingen, de WHOA en relevante jurisprudentie.
Bedrijfsfinanciering
Alles wat u moet weten voor een succesvolle financieringsaanvraag
Bij de cursus Bedrijfsfinanciering wordt de theorie gestaafd aan (anonieme) casussen die door de cursisten zelf zijn ingebracht. Aan de hand hiervan wordt de beoordeling, de rapportage en het financieringsproces behandeld.
Algemene Voorwaarden en online verkoop
Algemene Voorwaarden worden in het dagelijks economisch verkeer veel gebruikt, zowel online als in winkels en bijvoorbeeld bij de huur van roerende en onroerende zaken. Veelal worden zij achteloos aangeklikt (online) of aanvaard (achterop de offerte), maar de bepalingen in de Algemene Voorwaarden kunnen meer invloed hebben op de inhoud van een koop/verkoop of huur/verhuur dan een gemiddelde consument of zakelijke betrokken partij misschien zou denken.
Bestuurdersaansprakelijkheid
De bestuurder van een vennootschap handelt namens een onderneming. Uitgangspunt daarbij is dat de vennootschap in voorkomend geval aansprakelijk is voor haar handelen. De bestuurder is dat in beginsel niet, tenzij. Dat kan bijvoorbeeld ingeval de bestuurder wist of redelijkerwijs had moeten weten dat een klant of een schuldeiser door het handelen van de vennootschap schade lijdt. Dan kan ook sprake zijn van onbehoorlijk bestuur. Voor bestuurdersaansprakelijkheid kan sprake zijn ingeval de bestuurder in kwestie een ernstig persoonlijk verwijt kan worden gemaakt.
Bestuurdersaansprakelijkheid kan op verschillende gronden worden gevestigd. Het kan gaan om interne bestuurdersaansprakelijkheid, bestuurdersaansprakelijkheid bij faillissement of vanwege een onrechtmatige daad. In bepaalde gevallen kan een bestuurder zich disculperen.
Huurrecht; onderscheid huurrecht kantoor- en bedrijfsruimte
De huurovereenkomst is een bijzondere overeenkomst, net als de arbeidsovereenkomst. Binnen het huurrecht neemt de huur van kantoor- en bedrijfs(winkel)ruimte een bijzondere plaats in door de zogenaamde semi-dwingende bepalingen, onder andere voor de ontruimingsbescherming van huurders. Ook de huurprijsregimes verschillen per huursoort. Verder speelt er bij huur van bedrijfsruimte een bijzondere vorm van contractsoverneming, de indeplaatsstelling. Het onderscheid tussen kantoor- of bedrijfsruimte is niet altijd duidelijk en mengvormen zijn ook mogelijk.
Huurovereenkomsten worden vaak gesloten op basis van de modellen van de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ), maar er zijn ook andere afspraken mogelijk.
Juridische contracten bij bedrijfsovername (in combinatie met Fiscaal)
Juridische aspecten bij een overnametraject beginnen al in het voortraject. Een (kandidaat-)koper wenst dan vaak een vorm van exclusiviteit. De verkoper wil vervolgens zeker weten dat alle informatie in absolute vertrouwelijkheid wordt verstrekt. Maar ook tijdens het overnameproces spelen er voor koper en verkoper allerlei juridische aspecten (voor de DGA kunnen er ook privé-aspecten spelen) waarvan u als betrokken adviseur zondermeer op de hoogte dient te zijn.
Na intensieve onderhandelingen over de prijs, garanties, vrijwaringen en andere aspecten mondt een succesvol overnameproces uit in een koopovereenkomst. Misschien spelen er ook nog managementovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten of exclusieve leverancierscontracten. Deze cursus is geheel gewijd aan de juridische aspecten bij een bedrijfsovername.
Arbeidsrelaties; flexibele dienstverbanden en opdrachten (in combinatie met Fiscaal)
Arbeidsrelaties zijn er in vele vormen en maten en allemaal met hun eigen juridische voordelen en nadelen, eigen risico’s en aansprakelijkheid. Aan bod komen de laatste ontwikkelingen op het gebied van flexibele arbeidsverhoudingen, ketenaansprakelijkheid voor het loon en de gevolgen van de WAS. Verder aandacht voor gebruik en invulling van opdracht- en aannemingsovereenkomst, payroll, uitzendovereenkomst (ABU en NBBU) en ZZP constructies, waarmee u als adviseur te maken heeft.