Juridisch

U kunt gebruik maken van onderstaand filter:

Vaktechnische Bijeenkomsten (VTB’s)

Extendum organiseert elk jaar 4 Vaktechnische Bijeenkomsten op diverse locaties in het land. In de bijeenkomsten komen diverse actuele onderwerpen aan bod. Per kwartaal worden steeds 2 deelgebieden belicht. Zo mist u vakinhoudelijk niets en blijft u optimaal geïnformeerd over zaken die voor u en uw klanten belangrijk zijn.

De bijeenkomsten zijn praktisch en direct toepasbaar. U heeft tevens de gelegenheid om samen met de overige deelnemers en docenten van gedachten te wisselen in een professionele leeromgeving.

   

Inhaalmogelijkheid verplicht PE-onderwerp 2021: Continuïteit

Het NBA-bestuur heeft in 2021 alle openbare accountants die werkzaamheden verrichten ten behoeve van wettelijke en/of vrijwillige jaarrekeningcontroles de verplichting opgelegd een geaccrediteerde cursus over Continuïteit te volgen.

Gebleken is dat nog niet alle accountants invulling hebben kunnen geven aan deze verplichting. De NBA biedt conform de PE-regelgeving leden een herstelmogelijkheid. Hierdoor heeft het bestuur van de NBA deze groep accountants een inhaaltermijn tot en met 31 maart 2022 geboden.

   

Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)

De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.

Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.

      

Opfriswebinar Oproepkrachten

Sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht. En nu heeft de SER ook een adviesrapport uitgebracht waar oproepcontracten helemaal worden afgeschaft. Al met al is er veel beweging.

      

Cao en Bedrijfstakpensioenfondsen

Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Een werkgever is er niet altijd van op de hoogte als hij voor het eerst een werknemer aanneemt. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte. Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk.

      

Toch ontslaan via UWV: het bedrijfseconomisch ontslag

Naarmate de coronacrisis voortduurt, zullen enkele werkgevers moeten nadenken over het laten afvloeien van personeel. Uiteraard kunnen hiervoor vaststellingsovereenkomsten worden gebruikt, maar gezien de onzekere tijd zal mogelijk niet iedereen willen meewerken. Dan resteert een ontslag wegens bedrijfseconomische reden via het UWV. Sinds de inwerkingtreding WWZ is deze procedure veranderd. In deze cursus wordt ingegaan op de systematiek van het bedrijfseconomisch ontslag, met tips.

      

Algemene Voorwaarden en online verkoop

Algemene Voorwaarden worden in het dagelijks economisch verkeer veel gebruikt, zowel online als in winkels en bijvoorbeeld bij de huur van roerende en onroerende zaken. Veelal worden zij achteloos aangeklikt (online) of aanvaard (achterop de offerte), maar de bepalingen in de Algemene Voorwaarden kunnen meer invloed hebben op de inhoud van een koop/verkoop of huur/verhuur dan een gemiddelde consument of zakelijke betrokken partij misschien zou denken.

Bestuurdersaansprakelijkheid

De bestuurder van een vennootschap handelt namens een onderneming. Uitgangspunt daarbij is dat de vennootschap in voorkomend geval aansprakelijk is voor haar handelen. De bestuurder is dat in beginsel niet, tenzij. Dat kan bijvoorbeeld ingeval de bestuurder wist of redelijkerwijs had moeten weten dat een klant of een schuldeiser door het handelen van de vennootschap schade lijdt. Dan kan ook sprake zijn van onbehoorlijk bestuur. Voor bestuurdersaansprakelijkheid kan sprake zijn ingeval de bestuurder in kwestie een ernstig persoonlijk verwijt kan worden gemaakt.

Bestuurdersaansprakelijkheid kan op verschillende gronden worden gevestigd. Het kan gaan om interne bestuurdersaansprakelijkheid, bestuurdersaansprakelijkheid bij faillissement of vanwege een onrechtmatige daad. In bepaalde gevallen kan een bestuurder zich disculperen.

Huurrecht; onderscheid huurrecht kantoor- en bedrijfsruimte

De huurovereenkomst is een bijzondere overeenkomst, net als de arbeidsovereenkomst. Binnen het huurrecht neemt de huur van kantoor- en bedrijfs(winkel)ruimte een bijzondere plaats in door de zogenaamde semi-dwingende bepalingen, onder andere voor de ontruimingsbescherming van huurders. Ook de huurprijsregimes verschillen per huursoort. Verder speelt er bij huur van bedrijfsruimte een bijzondere vorm van contractsoverneming, de indeplaatsstelling. Het onderscheid tussen kantoor- of bedrijfsruimte is niet altijd duidelijk en mengvormen zijn ook mogelijk.

Huurovereenkomsten worden vaak gesloten op basis van de modellen van de Raad voor Onroerende Zaken (ROZ), maar er zijn ook andere afspraken mogelijk.

Juridische contracten bij bedrijfsovername (in combinatie met Fiscaal)

Juridische aspecten bij een overnametraject beginnen al in het voortraject. Een (kandidaat-)­koper wenst dan vaak een vorm van exclusiviteit. De verkoper wil vervolgens zeker weten dat alle informatie in absolute vertrouwelijkheid wordt verstrekt. Maar ook tijdens het overnameproces spelen er voor koper en verkoper allerlei juridische aspecten (voor de DGA kunnen er ook privé-aspecten spelen) waarvan u als betrokken adviseur zondermeer op de hoogte dient te zijn.

Na intensieve onderhandelingen over de prijs, garanties, vrijwaringen en andere aspecten mondt een succesvol overnameproces uit in een koopovereenkomst. Misschien spelen er ook nog managementovereenkomsten, aandeelhoudersovereenkomsten of exclusieve leverancierscontracten. Deze cursus is geheel gewijd aan de juridische aspecten bij een bedrijfsovername.

   

Arbeidsrelaties; flexibele dienstverbanden en opdrachten (in combinatie met Fiscaal)

Arbeidsrelaties zijn er in vele vormen en maten en allemaal met hun eigen juridische voordelen en nadelen, eigen risico’s en aansprakelijkheid. Aan bod komen de laatste ontwikkelingen op het gebied van flexibele arbeidsverhoudingen, ketenaansprakelijkheid voor het loon en de gevolgen van de WAS. Verder aandacht voor gebruik en invulling van opdracht- en aannemingsovereenkomst, payroll, uitzendovereenkomst (ABU en NBBU) en ZZP constructies, waarmee u als adviseur te maken heeft.