Fiscaal

U kunt gebruik maken van onderstaand filter:

Grip op uw accountantskantoor met kengetallen

Met 6 kengetallen en een heldere eenduidige structuur krijgt u binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op uw kantoor en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen niet paraat heeft hoeveel declarabele uren een medewerker moet maken om de rendementsdoelstelling te halen. Evenmin is er voldoende inzicht in de impact van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat.

   

Grip op de onderneming door middel van kengetallen

Met 6 kengetallen die het resultaat bepalen en een heldere eenduidige structuur geeft u uw klant binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op zijn onderneming en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen onvoldoende inzicht heeft in de kostprijs bij hun klanten en niet kan aangeven wat de impact is van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat. Daarnaast blijkt dat veel accountants het moeilijk vinden om hun adviesrol hierin concreet vorm te geven.

   

Leidinggeven; een vak apart!

Heb je het idee dat jij steeds overal achteraan moet? En dat jouw werknemers niet oppakken wat je van hun verwacht? Jij wilt medewerkers die zelfstandig werken aan het realiseren van doelen van het/jouw bedrijf. Met als eindresultaat een team dat samenwerkt om iedere dag te werken aan hoe het beter kan voor de klant. Een team dat bereid is om net die extra stap te zetten voor je bedrijf.

Want dan hoef jij er als leidinggevende of ondernemer namelijk niet continu bovenop te blijven zitten. Je bent dan bezig om je medewerkers te stimuleren, in plaats van te controleren. Als je hier aandacht aan geeft zorg je voor structuur en focus. Enerzijds voor jezelf, maar bovenal ook voor je medewerkers. Wil je weten hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?

Erfrecht en erf-, schenk- en inkomstenbelasting;
de fiscaal-juridische aspecten op een rij

Vermogen dat door een erflater wordt nagelaten gaat, al dan niet op basis van door de erflater in een testament opgenomen wensen, in eigendom over op de erfgenamen. Deze overgang heeft, naast mogelijke heffing van erfbelasting, ook gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting. Op deze gevolgen kan worden geanticipeerd door tijdens leven al een schenking te doen.

   

Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid

Veel ondernemers maar ook andere mensen zijn betrokken als bestuurder van een vereniging of stichting. In 2021 is de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) ingevoerd. De wet voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en heeft daardoor grote gevolgen voor de aansprakelijkheid van de betrokken bestuurders. Dit treft dus een grote doelgroep.

   

Verdiepingscursus Wwft

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd.

De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren. In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.

   

Van continuïteit naar discontinuïteit

Economen verwachten dat de hoge inflatie en de stijgende rente die zwaar op de Nederlandse economie drukken, zullen leiden tot een kortdurende recessie. Veel ondernemingen hebben het niet gemakkelijk: de energie- en grondstofkosten zijn enorm gestegen, er is een personeelstekort en veel ondernemingen hebben nog terugbetalingsverplichtingen voor belastingen en/of subsidies. Mede hierdoor stijgen de faillissementen en bedrijfsbeëindigingen.

   

Bedrijfsfinanciering

Bij de cursus Bedrijfsfinanciering wordt de theorie gestaafd aan (anonieme) casussen die door de cursisten zelf zijn ingebracht. Aan de hand hiervan wordt de beoordeling, de rapportage en het financieringsproces behandeld.

   

Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)

De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren. Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.

      

Even voor de duidelijkheid: Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Flexwet, Wwz en WAB en nu de wet zonder afkorting: de Wet implementatie richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Vanuit Europa moeten werkgevers per 1 augustus 2022 nog meer duidelijkheid verschaffen over o.a. wanneer een werknemer kan komen werken.

Een werknemer mag verzoeken meer duidelijkheid te krijgen als hij onvoorspelbaar werk heeft. Maar ook wordt het duidelijk dat de – reeds ingevoerde – scholingsplicht, ook tijdens werktijd moet plaatsvinden en betaald moet worden door de werkgever. Ook kan een werkgever niet zonder meer een werknemer verbieden om nevenwerkzaamheden te verrichten. Al met al moet er nagedacht worden wat er in de processen of salarisadministratie gewijzigd moet worden, maar ook of een werkgever meteen actie moet ondernemen en contracten moet aanpassen.

      

Opfriswebinar Oproepkrachten

Sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht. En nu heeft de SER ook een adviesrapport uitgebracht waar in oproepcontracten helemaal worden afgeschaft. Al met al is er veel aan de hand en moeten werkgevers goed op de hoogte blijven van wat wel en niet kan bij het aanstellen van oproepkrachten.

      

Cao en Bedrijfstakpensioenfondsen

Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF).

Een werkgever is hier niet altijd van op de hoogte. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans wel van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte. Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk. En met name over de risico’s wanneer een cao of BPF verkeerd wordt geïnterpreteerd.

      

LinkedIn: Personal branding & Meer klanten

Deze cursus bestaat uit het ochtendprogramma ‘Aan de slag met uw LinkedIn profiel voor de financiële professional’ voor beginners en het middagprogramma ‘Zakelijk meer rendement uit LinkedIn voor de financiële professional’ voor gevorderden. U kunt ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, alleen het middagprogramma of beide.

Fiscaliteit van de eigen woning

Deel 1 in de ochtend:
Alle eigenaren van de ruim 4 miljoen koopwoningen die Nederland telt ondervinden vroeger of later de gevolgen van de steeds complexer geworden eigenwoningregeling in de inkomstenbelasting. Zonder een gedegen advies vooraf kunnen belangrijke beslissingen bij de aankoop, de verkoop of de verbouwing van een eigen woning nauwelijks verantwoord worden genomen. De daaropvolgende aangifte inkomstenbelasting over dat jaar is evenmin eenvoudig. Zowel de adviseur als de opsteller van de aangifte adviseur moeten daarom goed op de hoogte zijn van de steeds veranderende regels rond de vormgeving van de eigenwoninglening, de eigenwoningreserve, het fiscale partnerschap, overgangsregelingen en de aftrekbeperkingen en -mogelijkheden voor ondernemers met een werkruimte aan of in huis.

Deel 2 in de middag:
Gemeenschappelijk eigendom van een eigen woning komt in verschillende vormen voor. Het is zeker niet beperkt tot zij die met elkaar gehuwd zijn. De toepassing van de fiscale regels is bij gemeenschappelijk eigendom zijn niet altijd eenvoudig.

   

Praktijkcursus Aangifte inkomstenbelasting 2021

De aangiftesoftware is beschikbaar, de eerste aangiften inkomstenbelasting 2021 zijn gedaan, nog vele zullen volgen. In deze cursus bespreken we wat in 2021 anders is dan in 2020. Daarnaast wordt aandacht besteed aan problemen en lastige kwesties die in elke aangiftepraktijk aan de orde komen.

   

Bedrijfseconomisch ontslag, een goede voorbereiding loont!

Veel ondernemingen hebben het niet gemakkelijk: de energie- en grondstofkosten zijn enorm gestegen en veel ondernemingen hebben nog terugbetalingsverplichtingen voor belastingen en/of subsidies. Veel werkgevers nemen hun kosten onder de loep en moeten wellicht nadenken over het laten afvloeien van personeel of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.

Dit zijn ingrijpende besluiten die goed moeten worden voorbereid en tijdig worden gestart zodat een faillissement mogelijk voorkomen kan worden. Het gevolg is dat u moet onderhandelen met uw werknemers óf u kunt kiezen voor een ontslagroute via het UWV.

In de cursus ‘Bedrijfseconomisch ontslag’ gaan wij in op de verschillende procedures en brengen wij u op de hoogte van actualiteiten, zoals het recente rapport van de SER, de WHOA en relevante jurisprudentie.