Fiscaal

U kunt gebruik maken van onderstaand filter:

Grip op uw accountantskantoor met kengetallen

Met 6 kengetallen en een heldere eenduidige structuur krijgt u binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op uw kantoor en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen niet paraat heeft hoeveel declarabele uren een medewerker moet maken om de rendementsdoelstelling te halen. Evenmin is er voldoende inzicht in de impact van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat.

   

Grip op de onderneming door middel van kengetallen

Met 6 kengetallen die het resultaat bepalen en een heldere eenduidige structuur geeft u uw klant binnen 3 maanden meer rust, focus en grip op zijn onderneming en een beter rendement.

Uit onderzoek bij ruim 300 accountants en adviseurs blijkt dat meer dan 90% van hen onvoldoende inzicht heeft in de kostprijs bij hun klanten en niet kan aangeven wat de impact is van kleine wijzigingen in productiviteit, bezetting, marge en efficiency op het resultaat. Daarnaast blijkt dat veel accountants het moeilijk vinden om hun adviesrol hierin concreet vorm te geven.

   

Erfrecht en (erf)belasting; de fiscaal-juridische aspecten op een rij

Vermogen dat door een erflater wordt nagelaten gaat, al dan niet op basis van door de erflater in een testament opgenomen wensen, in eigendom over op de erfgenamen. Deze overgang heeft, naast mogelijke heffing van erfbelasting, ook gevolgen voor de heffing van inkomstenbelasting.

De gevolgen zijn het grootst indien tot het nagelaten vermogen ondernemingsvermogen behoort of een aanmerkelijk belang. De fiscale gevolgen zijn in veel gevallen niet alleen afhankelijk van de fiscale positie die de erflater had, maar ook van die van de erfgenamen. Aan de hand van casusposities uit de praktijk nemen we deze gevolgen met u door. Daarbij zullen we ook aandacht besteden aan het belang van een goed testament en de mogelijkheden om, bij gebreke daarvan, door middel van overeenkomsten na overlijden de gewenste fiscale gevolgen te bewerkstelligen.

   

Wet bestuur en toezicht rechtspersonen (WBTR) en aansprakelijkheid

Introductie nieuwe regels op het gebied van De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die voorziet in maatregelen om de kwaliteit van bestuur en toezicht van verenigingen en stichtingen te verbeteren (Raad van commissarissen, raad van toezicht en algemeen bestuur / dagelijks bestuur) en de gevolgen daarvan voor de aansprakelijkheid in het algemeen en voor de betrokken bestuurders in het bijzonder.

   

Verdiepingscursus Wwft

De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) neemt een steeds prominentere plaats in bij de kantoortoetsingen. Op 25 juli 2018 is de herziene Wwft in werking getreden, waarmee de 4e EU anti-witwasrichtlijn in Nederlandse wetgeving is geïmplementeerd.

De aanscherpingen in de Wwft hebben direct gevolgen voor de instellingen die onder de Wwft vallen, waaronder accountantskantoren. In deze training behandelen wij de wijzigingen die voor u van belang zijn en die betrekking hebben op het cliëntenonderzoek, het UBO-register en meldingen ongebruikelijke transacties (FIU). Aan de hand van praktische en herkenbare casussen weet u wat u te doen staat.

   

Novak | Juridische (af) splitsing en bedrijfsfusie

Tijdens deze cursus krijg je inzicht in de verschillende fiscale reorganisatiefaciliteiten, zoals de aandelenfusie, bedrijfsfusie en de juridische (af)splitsing; waarbij we meer accent leggen op de bedrijfsfusie- en splitsingsfaciliteit.

Met behulp van de juridische splitsingsfaciliteit is het bijvoorbeeld mogelijk om vastgoed onder te brengen in een tussenholding. Daarbij hoeft het af te splitsen vermogen namelijk geen (zelfstandig onderdeel van een) onderneming te vormen. We gaan dieper in op het splitsingstraject en behandelen de twee basisvormen van de juridische splitsing: de zuivere splitsing en de afsplitsing. Daarnaast zullen we stilstaan bij de holdingstructuur en actuele ontwikkelingen rondom de fiscale behandeling van de juridische (af)splitsing.

Novak | Basiscursus Erfrecht

De accountant is in zijn/haar praktijk regelmatig het eerste aanspraakpunt voor diens cliënt, ook als er erfrechtelijke vragen zijn. De cursus biedt een brede en solide basis voor de accountant om inhoudelijk het gesprek aan te gaan met zijn klanten en gedegen antwoord te geven op de meest voorkomende erfrechtelijke vragen.

Novak | Basiscursus executeur

De accountant is in zijn/haar praktijk regelmatig het eerste aanspreekpunt voor diens klanten, ook als er erfrechtelijke vragen zijn. De cursus biedt een brede en solide basis voor de accountant om niet alleen te fungeren als vraagbaak maar om een stap verder te gaan en daadwerkelijk de afwikkeling van een nalatenschap op te pakken. Naast de erfrechtelijke aspecten van de afwikkeling wordt er in de cursus veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk van een executeur.

Novak | Beneficiaire aanvaarding nalatenschap

Steeds vaker aanvaarden erfgenamen een nalatenschap onder het voorrecht van boedelbeschrijving; de zogenaamde beneficiaire aanvaarding. De afwikkeling van de nalatenschap komt hiermee in een veel meer wettelijk gestructureerd proces te verkeren. Zeker wanneer er sprake is van een negatieve nalatenschap.

Wat zijn de gevolgen voor de executeur, de erfgenamen en de schuldeisers? Nadrukkelijk is de betrokkenheid van de rechter in de wet verankerd. De cursus biedt een brede en solide basis voor de accountant om inhoudelijk het gesprek met zijn klanten aan te gaan en gedegen antwoord te geven op de meest voorkomende vragen.

Novak | Masterclass: Executeur – Routekaart naar een professionele afwikkeling

Vanuit het perspectief van de executeur wordt het gehele proces van de afwikkeling van een nalatenschap doorlopen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Welke bevoegdheden, verantwoordelijkheden en verplichtingen heeft de executeur? Wat is zijn positie ten opzichte van erfgenamen, andere erfrechtelijke verkrijgers, schuldeisers en de rechter? Wat wordt van de executeur gevraagd en wat behoort niet tot zijn taak? Met welke lastige vraagstukken kan de executeur worden geconfronteerd en hoe daar mee om te gaan?

Fiscale en civielrechtelijke aspecten van thuiswerken:
alles op een rij (webinar)

De uitbraak van het coronavirus heeft ons geleerd dat het in veel gevallen mogelijk is om werkzaamheden zowel op kantoor als in de thuisomgeving te verrichten. De verwachting is dan ook dat in de toekomst veel mensen kantoor en thuis als werkplek zullen combineren.

Er is inmiddels ook een initiatiefwetsvoorstel dat een recht op thuiswerken introduceert. In veel gevallen zijn de arbeidsvoorwaarden en de daarmee vastgelegde vergoedingen voor de door een werknemer ten behoeve van zijn dienstbetrekking te maken kosten, nog gebaseerd op het werken op een vaste arbeidsplaats. Indien een werkgever toestaat dat ook op andere plaatsen wordt gewerkt moeten die afspraken daarop worden afgestemd. Ook brengt het thuiswerken arbotechnische verplichtingen met zich mee.

      

Even voor de duidelijkheid: Wet transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden

Flexwet, Wwz en WAB en nu de wet zonder afkorting: de Wet implementatie richtlijn transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden. Vanuit Europa moeten de werkgevers per 1 augustus 2022 nog meer duidelijkheid verschaffen over o.a. wanneer een werknemer kan komen werken.

Een werknemer mag hier ook verzoeken meer duidelijkheid te krijgen als hij onvoorspelbaar werk heeft. Maar ook wordt het duidelijk dat de – reeds ingevoerde – scholingsplicht, ook tijdens werktijd moet plaatsvinden en betaald moet worden door de werkgever. Ook kan een werkgever niet zonder meer een werknemer verbieden om nevenwerkzaamheden te verrichten. Al met al moet er weer nagedacht worden of er in de processen of salarisadministratie nog wat gewijzigd moet worden, maar ook of een werkgever meteen actie moet ondernemen en contracten moet aanpassen.

      

Opfriswebinar Oproepkrachten

Sinds de inwerkingtreding van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) wordt de positie van de oproepkracht steeds nadrukkelijker aan de orde gesteld. De coronacrisis heeft de gevolgen van de nieuwe wetgeving scherper in kaart gebracht. En nu heeft de SER ook een adviesrapport uitgebracht waar oproepcontracten helemaal worden afgeschaft. Al met al is er veel beweging.

      

Cao en Bedrijfstakpensioenfondsen

Een groot deel van de Nederlandse werknemers valt onder de werkingssfeer van een cao of van een bedrijfstakpensioenfonds. De kans is dus erg groot dat een werkgever volgens een cao moet verlonen of premies dient af te dragen aan een bedrijfstakpensioenfonds (BPF). Een werkgever is er niet altijd van op de hoogte als hij voor het eerst een werknemer aanneemt. Een accountants- of administratiekantoor dat de loonadministratie verzorgt is doorgaans van het bestaan van deze algemene regelgeving op de hoogte. Cao’s en BPF-en krijgen een steeds grotere rol en daarom is gedegen kennis over dit onderwerp onontbeerlijk.

      

LinkedIn: Personal branding & Meer klanten

Deze cursus bestaat uit het ochtendprogramma ‘Aan de slag met uw LinkedIn profiel voor de financiële professional’ voor beginners en het middagprogramma ‘Zakelijk meer rendement uit LinkedIn voor de financiële professional’ voor gevorderden. U kunt ervoor kiezen om alleen het ochtendprogramma te volgen, alleen het middagprogramma of beide.

Fiscaliteit van de eigen woning, deel I

Alle eigenaren van de ruim 4 miljoen koopwoningen die Nederland telt ondervinden vroeger of later de gevolgen van de steeds complexer geworden eigenwoningregeling in de inkomstenbelasting.

Zonder een gedegen advies vooraf kunnen belangrijke beslissingen bij de aankoop, de verkoop of de verbouwing van een eigen woning nauwelijks verantwoord worden genomen. De daaropvolgende aangifte inkomstenbelasting over dat jaar is evenmin eenvoudig. Zowel de adviseur als de opsteller van de aangifte adviseur moeten daarom goed op de hoogte zijn van de steeds veranderende regels rond de vormgeving van de eigenwoninglening, de eigenwoningreserve, het fiscale partnerschap, overgangsregelingen en de aftrekbeperkingen en -mogelijkheden voor ondernemers met een werkruimte aan of in huis.

   

Fiscaliteit van de eigen woning, deel II

Gemeenschappelijk eigendom van een eigen woning komt in verschillende vormen voor. Het is zeker niet beperkt tot zij die met elkaar gehuwd zijn. De toepassing van de fiscale regels is bij gemeenschappelijk eigendom zijn niet altijd eenvoudig.

   

Praktijkcursus Aangifte inkomstenbelasting 2021

De aangiftesoftware is beschikbaar, de eerste aangiften inkomstenbelasting 2021 zijn gedaan, nog vele zullen volgen. In deze cursus bespreken we wat in 2021 anders is dan in 2020. Daarnaast wordt aandacht besteed aan problemen en lastige kwesties die in elke aangiftepraktijk aan de orde komen.

   

Bedrijfseconomisch ontslag, een goede voorbereiding loont!

De tijden blijven onzeker. De coronacrisis lijkt bezworen, maar daarmee komt ook een einde aan de steun- en herstelpakketten. Schulden kunnen zijn opgelopen en deze zullen op een of andere manier toch terugbetaald moeten worden. De hard stijgende energieprijzen en inflatie treffen ook de ondernemers. Daar bovenop is het ook nog oorlog in Oekraïne en gelden er internationale sancties. Voldoende ingrediënten om de geconfronteerd te worden met tegenvallende resultaten.

Dit kan leiden tot het onvermijdelijke besluit om personeel te laten afvloeien, of in het ergste geval, beëindiging van de onderneming.